Dewi - 6

         SEPI... Panggilan telefonnya masih tidak dijawab. Ke mana perginya Kak Long? Abang Long tentunya di tempat kerja. Emak ! Di mana pula emak berada? Sihatkah Emak ? Namun yang paling penting padanya...Zulastri. Hati mendesak untuk bercakap dengan lelaki itu, pastinya Zulastri sedang merajuk atau berkecil hati...tapi di manakah dia.
         Hampir saja dia berputus asa. Kali kedua dia mendail nombor telefon rumahnya tapi masih tidak berjawab juga. Mujur juga panggilan untuk kali yang ketiga, gagang di sebelah sana sudah diangkat.
          “Assalamulaikum.”
          Wajahnya Dewi Karmila berubah ceria. Suara itu yang diharapkannya.
         “Waalaikumussalam. Adi ! Kau sihat ?”
         “Aku alhamdulillah, masih sihat walafiat.”
         “Adi.. minta maaf ya. Aku terlupa.. mungkin bukan aku orang pertama yang mengucapkannya seperti selalu. Happy birthday Zul.”
          Sepi.. lelaki itu menyepikan diri.
          “Zul ! Kau marah aku.”
          “Aku tahu kau sibuk.. banyak kerja tapi takkan kau lupakan aku.”
          “Zul ! Aku sendiri tak teringat pasal hari ni, kalau kawan-kawan aku tak buat kejutan, sampai ke malam aku tak sedar.”
          “Kau sambut birthday kau.” Ceria nasa suara Zul hadi.
          “Dia orang yang buat, aku tak tahu apa-apa.”
          “Seronokkan jadi kau.. semua orang ingat birthday kau tapi aku ni.”
          “Zul ! Aku balik hujung minggu, kita celebrate sama-sama. Kau nak ke mana, nanti boleh aku bawa kau jalan-jalan.”
          “Tempat aku di sini Dewi, bukan di luar sana.”
          Ada keluhan yang dilepaskan. Lelaki itu tetap sama, seperti selalu, suka mengasingkan diri.
          “Sekali-sekali kau kena keluar.. cubalah ajak Abang Long dan Emak.”
          “Dunia aku cuma di rumah ni.”
          “Zul ! Aku balik hujung minggu ni.. jangan nak kunci diri dalam bilik. Hmm.. Kau nak apa-apa, nanti aku belikan.”
          “Tak payahlah.. kau balik pun dah cukup. Dah dua tiga hari aku asyik mimpikan kau.”
          “Aku pun, pagi tadi kau sakit perut ya.”
          Tawa Zulastri menampar telinganya.
          “Apasal, kau pun berlari ke bilik air ke ?”
          “Ha..ah, penat aku menunggu, apa pun tarak.”
          Kedua-duanya ketawa serentak, hilang rasa rindunya pada Zulastri. Ikutkan hati mahu saja dia terbang ke daerah kelahiran saat itu juga.
         “Zul! Aku tanya betul-betul ni, kau nak apa-apa tak ?”
        “Tak payah.. aku cuma nak kau balik. Dengan mak dan Abang Long, aku mati kutu, tak tau nak cakap apa, tapi dengan kau, macam-macam idea yang datang.”
         Dewi Karmila tersenyum.
         “Okey.. kau tunggu aku balik ke sana.”
         “Dewi ! belikan aku vcd player boleh..”
         “Itu permintaan ?”
         “Kalau tak keberatan.. bosan aku, siaran tv sekarang tak ada yang menarik.”
         “Okey.. Aku belikan nanti.”
         “Kau nak brand apa ?”
         “Ikut suka kau.. duit kau, bukan duit aku.”
         “Ada apa-apa lagi yang kau nak ?”
         “Kalau dah beli vcd palayer tu, belilah vcd sekali.. apa aku nak tengok kalau tak ada vcd.”
         Dewi Karmila tertawa kecil.
         “Okey... nanti aku beli.”
         “Dewi! Aku menyusahkan kau ”
         “Siapa kata ?”
         “Aku bertanya .”
         “Tidak.. sama sekali tidak. Kau adalah aku.. dalam diri kau ada aku dan dalam diri aku ada kau. Kita sama aja cuma bezanya kau lelaki aku perempuan.”
          Dewi karmila ketawa lagi.. tawa yang disambut oleh suara Zulastri di seberang sana, terhibur hatinya. Tawa Zulastri memhilangkan rasa rindu yang bertapa di dalam hati.
         Terhenti langkah Rizuan di muka pintu. Daun pintu tidak tertutup rapat, telinganyna mendengar perbualan Dewi Karmila dengan seseorang. Zul.. itu nama yang disebut dan Dewi Karmila ketawa senang hati. Siapakah Zul ? Kekasih atau cuma kawan biasa. Mungkin juga kekasih, lantas luahan hati Sofian ditolak mentah-mentah.
          “Hey Juan !”
          Rizuan tersentak.
          Dewi Karmila memandang tepat ke wajahnya, tersenyum-senyum dia sendiri, dia mencuri dengar perbualan Dewi Karmila.
          “Kau pasang telinga ya.”
         Rizuan masih tersenyum, diatur langkahnya masuk ke dalam bilik pejabat Dewi Karmila. Daun pintu dibiarkan terbuka sedikit. Hadiah yang dibawa masih di dalam beg kertas di tangannya, akan diserahkan pada pemiliknya sebentar nanti.
         “Berbual dengan siapa ?”
         Dewi Karmila hanya tersenyum, dilirik ke arah Rizuan yang masih merenung wajahnya. Sesiapa sahaja yang mendengar bicaranya dengan Zulastri sebentar tadi pasti akan tersalah mengerto. Zulastri bukan kekasih hati.. tapi seorang lelaki yang amat bermakna dalam hidupnya. Sakit Zulastri, sakitlah dia...deman Zulastri, demamlah dia.
          “Aku nak balik kampung hujung minggu ni.”
          “Bercuti ! Berapa hari ?” Ada resah datang bertandang, mengusik hatinya. Lamakah Dewi Karmila bercuti ? Kerinduanlah dia nanti. Tidak ada teman yang hendak diajak berbual dan bergurau.
           “Hari jumaat. Aku balik lepas office, sambung sampai isnin.”
           “Naik apa ?”
           “Itu yang aku tengah fikir ni. Aku tak nak balik dengan Kelisa aku tu.”
           “Naik flight.”
           Dewi Karmila menggeleng.
          “Aku nak bawa barang.”
          “Banyak ?”
          “Dari sini tak banyak.. tapi bila di sana nanti, aku perlukan kereta yang lebih besar. “
          Tiba-tiba Rizuan ketawa, ada perkara yang melucukan menerjah mindanya.
          “Kenapa ketawa ?”
          “Kau nak pergi meminang ke ?”
          Bulat mata Dewi Karmila menjilat keseluruhan wajah Rizuan. Ada ke Aku dikata hendak meminang... siapa yang hendak dipinang. Masakan untuk Zulastri yang saban hari terperap di dalam biliknya.. membaca, tidur, melukis.. itu saja kerjanya.
          “Boleh tolong tak ? Aku nak sewa kereta tapi tak tau di mana.” Agak keras nada suara Dewi Karmila. Geram pula rasanya apabila Rizuan mentertawakannya.
           Terhanggung-hangguk lelaki itu sambil menahan senyum.
           “Bila kau nak ?”
           “Hari jumaat.”
           “Okey.. aku usahakan.”
           “Aku nak sewa tau, bukan nak pinjam. Kau nak duit sekarang ? Sure kena bayar dulu kan.”
           Rizuan menggeleng. Dia sudah tahu di mana hendak dicari kereta besar seperti yang dimaksudkan oleh Dewi Karmila.
           “Satu lagi.. nak minta tolong.”
           “Minta tolong... kena bagi upah tau.”
           Dewi Karmila tersenyum..
          “Okey, aku belanja kau dinner malam ni.”
          Rizuan tergelak kecil.
          “Aku tak nak dinner.. aku nak kau cium aku.”
          Bulat mata Dewi Karmila merenung wajah Rizuan yang ketawa kesukaan.
          “Tak nak tolong sudah,” marah Dewi Karmila sambil berpeluk tubuh. Bersandar pada kerusi yang didudukinya.
          “Okey..okey.. aku bergurau saja, janganlah marah.”
          Masih bersisa tawanya, wajah Dewi karmila masam mencuka.
          “Nak tolong apa ?”
          “Temankan aku beli barang.”
          “Hmm.. ini sudah bagus, bukan senang nak dapat peluang keluar dengan kau. Lepas tu kita tengok wayang nak.”
          “Hah.. jangan nak mengada. Aku ajak temankan aku beli barang, bukan ajak tengok wayang.”
          Rizuan masih ketawa.. seronok dapat mengenakan Dewi Karmila.
          “Nak beli apa ?”
          “Vcd player.”
          “Hmm.. lat rumah kau tak ada vcd player ?”
          “Ada.”
          “Habis untuk siapa ni ?”
          “Banyak pula soalnya.”
          “Yalah... mana aku tahu, penat aku temankan kau, aleh-aleh nak hadiahkan pada lelaki lain.”
          Dewi Karmila mencebek.
          “Yang kat rumah kau tu siapa yang pilihkan.”
          “Sofian.”
          “Kenapa tak ajak dia ? Kau orang gaduh ya.”
          Dewi Karmila berwajah cemberut.
          “Nak tolong cakap ya, tak nak cakap tidak.”
          Rizuan masih tersenyum. Dewi Karmila... Kau buatkan hidup aku bahagia. Senyuman Dewi Karmila terbawa-bawa ke dalam mimpi, masam kelat wajah Dewi Karmila membuatkan dia ketawa kesukaan, seronok bila dapat mengenakan Dewi Karmila yang tampak ayu walaupun dalam keadaan marah.
          “Dewi ! Aku ada hadiah untuk kau.”
         “Apa lagi ni.. jangan buat kejutan lagi. Sakit jantung aku nanti.”
         Tawa Dewi Karmila enak di dengar. Senyumannya cukup menggoyahkan. Diunjukkan beg kertas yang dipegang sejak tadi.
         “Untuk aku ?”
         “Dah beri kau kau.. untuk siapa lagi.”
         Dewi Karmila tersengeh, malu pula rasanya . Majlis yang dirancang oleh Rizuan amat mengejutkan, terasa diri dihargai oleh lelaki itu.
        Sebuah kotak kecil berbalut kemas dikerluarkan dari beg kertas. Dikerling ke arah Rizuan yang tersenyum-senyum sambil memandang ke arahnya. Hati dicuit rasa curiga.. hadiah apakah untuknya.
         “Apa ni ?”
         “Belum dibuka mana kau tahu isinya.”
         “Jangan kenakan aku.”
          Suara Dewi Karmila bernada curiga. Tentunya Dewi Karmila bimbang, takut terkena pula kali ini.
           Rizuan tersenyum.. jangan terlalu menyimpan perangka wahai Dewi Karmila. Masakan aku hendak mengenakan diri mu selalu.
          “Bukalah.”
          “Betul kau tak kenakan aku.”
          Tergeleng-geleng kepalanya.
          “Jahat aku ada masanya, nakal aku ada tempatnya. Dengan kau aku tak jahat, tak nakal.”
          “Boleh percaya .”
           Tersungging senyuman di bibir Dewi Karmila, bukannya tidak percaya tapi ada sedikit rasa curiga. Lelaki di hadapannya bukan boleh diambil kira.. datang angin gila-gilanya ada saja yang dirancangkannya.
           “Percaya atau tidak... kau kena buka hadiah tu dulu.”
           Dewi Karmila masih tersenyum, wajah Rizuan di hadapannya dikerling sekilas. Tenang dan bersahaja. Dikoyak kertas pembalut berwarna merah berbunga kecil, tertulis perkataan ‘Happy Birthday’. Dadanya terasa berdebar, hadiah apa yang diberikan oleh Rizuan padanya.
           Tersenyum Dewi Karmila melihat hadiah yang sudah berada di hadapannya. Satu set keronsang. Indah hiasan seninya.
          “Cantikkan.”
          “Yang mana ?”
          “Yang batu warna purple tu. Cantik design tu. Seratus lebih, mahalnya.”
           Rizuan tergelak kecil.
           “Jangan kedekut cik adik.. gaji awak tu bukannya sikit, setakat keronsang harga macam tu, takkan tak mampu beli.”
           Dewi Karmila hanya tersenyum.
           “Ikut kemampuan memang mampu.. ikut kehendak semua benda aku nak beli tapi tanggungjawab terpikul di bahu lebih besar nilainya jika hendak dibandingkan dengan sepasang keronsang.”
            “Seratus lebih aja... bukannya mahal.”
            “Itu bukan barang keperluan. Aku ada banyak lagi keronsang, yang belum guna pun ada.”
           Tergeleng-geleng kepala Rizuan, tidak mengerti akan maksud Dewi Karmila. Tanggungjawab yang sebagaimana yang dimaksudkan. Seringkali dia betanya tapi jawapan yang diterima tetap serupa. Dewi Karmuila hanya tersenyum dan kata-kata yang sama yang diterimanya... ‘satu hari nanti kau akan tahu juga.’
           “Susah sangat.. ambil aku bayarkan.”
           Dewi Karmila bercekak pinggang di hadapannya hingga menarik perhatian jurujual yang sedang berdiri di hadapan mereka.
          “Kau fikir kau siapa nak belikan keronsang tu pada aku.”
           Melenggang-lenggok Dewi Karmila meninggalkan kedai accesories tersebut dan dia hanya tercegat di situ, terpinga-pinga. Apa yang tidak kena ? Masakan tawaran yang sebaik itu dibalas dengan kata-kata yang sedemikian rupa.
           “Dewi! Kau tak marah kan..”
           Tiada senyuman di wajah Dewi Karmila. Hatinya mula diburu curiga. Apakah riaksi yang sama bakal diterimanya dari Dewi Karmila ?
           “Kenapa beli keronsang ni untuk aku ?”
          “Sebab hari ini hari istimewa dan kau juga istimewa pada aku tapi minta maaflah, keronsang yang kau suka tu dah tak ada. Dah dijual, aku tengok yang ini pun cantik, batunya warna purple juga.”
           “Istimewa ! Istimewa yang sebagaimana ?”
          Terasa dirinya seperrti orang dungu. Direnung wajah Dewi Karmila dan otaknya ligat mencari jawapan. Tersalah memberi jawapan nanti, padah yang diterima.. pada siapa hendak diberikan hadiah tersebut andai Dewi Karmila menolak pemberiannya.
          “Sahabat... kau sahabat yang paling aku sayang.”
          Dewi Karmila tersenyum.
          Senyuman yang membuatkan Rizuan kelegaan.
          “Cuma sahabat .”
          Rizuan mengangguk tapi itu satu pembohongan. Mana mungkin dia dapat menidakkan perasaannya pada Dewi Karmila. Entah bila masanya ianya bertunas, dia sendiri tidak tahu. Dia Cuma tersedar apabila rasa rindu sudah mula mengejar langkahnya. Sehari wajah itu tidak direnung hatinya mula jadi tidak keruan. Sehari suara itu tidak didengarnya, terasa seperti hidupnya jadi tidak sempurna.
          “Terima kasih.. aku hargai pemberian kau.”
           Rizuan tersenyum. Hadiah yang diberi sudah diterima oleh Dewi Karmila. Jangan Dewi Karmila bertukar fikiran sudahlah.
          “Okey.. baik kau balik ke bilik kau. Petang nanti jangan lupa janji kau dengan aku.”
           Rizuan tertawa kecil.
           “Janji dengan kau aku tak pernah lupa. Kalau terlewat seminit dua, itu kan perkara biasa.”
           Dewi mencebek.
          “Okey.. see you.”