Bangkok Thailand

17/1/2010, aku dan rakan-rakan berangkat ke kota Bangkok untuk menghadiri kursus selama dua minggu. Baru sebulan pulang dari tanah suci, berangkat ke Bangkok pula. Nak buat macam mana, dah kerja kan. Perjalanan yang tentunya mencabar, di dalam kepala dok terbayang bagaimana keadaan kota bangkok. Macam2 cerita yang didengar dari kawan-kawan dan macam2 pesanan juga specially pasal makanan, tentulah soal HALAL yang menjadi perkara utama.


LCCT : 5 orang staff, 4 lelaki dan aku ajalah perempuannya. 2 orang dari bahagian technical dan 3 orang dari bahagian Application. Suami dan anak-anak menghantar aku di airport. Kata hubby Izzah anakku yang kecil menangis sebaik sahaja aku hilang dari pandangan mata dia sampailah ke kereta. Sedih sangat gamaknya, mama dia baru aja ada depan mata.

Perjalanan dari LCCT ke Bangkok mengambil masa lebih kurang 2 jam sahaja, waktu di Bangkok pula lewat 1 jam dari waktu di Kuala Lumpur.


Suvarnabhumi Airport Thailand . Perjalanan dari airport ke Unico Express Hotel mengambil masa lebih kurang 1 jam. Naik teksi MPV 700 Thai Bath. Penginapan di hotel termasuk sarapan tapi ada keraguan bila nak makan makanan yang disediakan. Bila tengok di dinding lif, tertera makanan yang haram untuk dimakan disediakan di hotel tersebut. Mujurlah dah ada preparation, ada biskut, kek dan 3 in 1 untuk sarapan. Memang susah nak dapatkan makanan halal tapi tak jauh dari Unico Express Hotel terdapat satu kawasan yang menyediakan makanan ala2 arab. Banyak restoran arab, parsi tapi di dalam restoran ni ada juga makanan ala2 Thai. Boleh tahan juga harganya, nasi goreng aja 150THB, lebih kurang RM15. Teh Tarik dan 60THB (RM6). Parah juga kalau hari2 makan macam ni.



Ramkamheng : Di kawasan ini terdapat ramai orang Islam. Gambar di atas ni di sebuah gerai yang terdapat di satu lorong, dah tak ingat nombor lorongnya. Orang yang berniaga kat sini, ada yang boleh bercakap melayu. Tapi perjalanan dari Unico Express ke Ramkamheng mengambil masa lebih kurang 1 jam dengan teksi, tambangnya lebih kurang 120THB. Masaalah juga, ambil masa dan ada kos, tapi harga makanan kat sini alhamdulillah berpatutan.


MBK Plaza : Terdapat macam2 barang di sini, hand phone, hand bag, barang2 kraftangan dan barang2 komputer. Kalau banyak duit yang dibawa, memang syok la shopping.

Sempat juga berjalan2 di pasar Chatuchak dengan menaiki tren dari Nana ke Mo Chit. Fuhh.. kat sini lagi la kelabu mata, barang2 yang dijual memang terlalu banyak. Macam2 ada. Kawasannya pun sangat luas, lenguh juga kaki berjalan, pengungjung pun tersangat la ramai. Harga berpatutan dan boleh tawar-menawar. Ada juga beli buah tangan untuk dibawa balik ke Malaysia.
Dalam Train.

Dalam Kelas, training session.


Suvarnabhumi Airport Thailand : Sepatutnya tarikh berlepas balik ke Malaysia pada 2/2/2010 tapi disebabkan ada kelas yang dibatalkan pada 1/2/2010, terus minta office cepatkan tiket balik ke Malaysia. Alhamdulillah dapat balik ke Malaysia pada 30/1/2010. Tak sabarnya nak balik ke KL. Hujan emas di negeri orang...
Sampai di LCCT, suami dan anak2 dah menunggu. Apa-apa pun dua minggu di Bangkok Thailand merupakan satu pengalaman baru yang tidak terdapat di Malaysia. Alhamdulillah dapat juga menjejakkan kaki di sana dan Alhamdulillah dapat pulang ke tanah air tercinta MALAYSIA.